Kæresteportalen Dating.dk afleverede på Folkemødet et åbent brev til EUs konkurrencekommissær Margrethe Vestager i håbet om at få stoppet Facebooks og Instagrams afvisninger af annoncering og det, virksomheden betegner som forskelsbehandling.

Er det virkelig okay, at de store internationale giganter lukker ned for store nationale aktører for at komme ind på markedet? Sådan lyder Dating.dk-direktør Morten O. Wagner og kommerciel direktør Anne Stampe Olesens spørgsmål til EUs konkurrencekommissær Margrethe Vestager i et åbent brev, koncerndirektør Mia Wagner på vegne af de to afleverede til kommisæren på Folkemødet fredag.

Brevet kommer, efter Danmarks største kæresteportal gentagne gange i løbet af det sidste år er blevet nægtet at annoncere på det sociale medie Facebook. Dating.dk blev første gang afvist at annoncere i juli 2018. Afvisningen kom, to måneder efter Facebook havde proklameret, at de vil lancere deres eget datingværktøj.

”Nu har vi i 20 år ført danskere sammen på kryds og tværs. Vi kommer hverken med stødende budskaber eller dårlige hensigter, så jeg finder det meget uforståeligt, at Facebook ikke vil lade Danmarks største kæresteportal annoncere,” siger direktør i Dating.dk Morten O. Wagner. 

Inden den første afvisning havde Dating.dk lige som så mange andre danske virksomheder brugt Facebook som en afgørende del af marketingindsatsen. Helt op mod 80.000-200.000 kroner blev der om måneden brugt på Facebooks annonceringsværktøj.

Dating.dk tog efter de første afvisninger kontakt til Facebooks danske kontakt. Her blev der fra tjenestens side henvist til en række årsager, men aldrig en reel løsning på problemet.

I det efterfølgende år har Dating.dk gentagne gange forsøgt at annoncere på tjenesten og søstertjenesten Instagram, men uden held. 

”Facebook og Instagram er nogle af de vigtigste markedsføringskanaler hos danske virksomheder, der ønsker at henvender sig direkte til forbrugerne. Så det er dybt problematisk, når Facebook tilsyneladende misbruger sin dominerende position til at forskelsbehandle annoncørerne til egen fordel,” siger kommerciel direktør Anne Stampe Olesen.

Dating.dk mener, det er nødvendigt, EU kigger på de store giganters opførsel hurtigst muligt, inden alt styring af E-handel ligger hos Facebook, Amazon med få flere, og håber, at Margrethe Vestager nu vil gå videre med problemstillingen.

Læs hele brevet her